You are here!!


10 způsobů, jak zbavit střeva stresu

Negativní vliv stresu na vaše zažívání.

  

Je prokázáno, že stav vaší mysli ovlivňuje stav vašich střev. Právě proto může mít stres tak neblahý dopad na vaši pohodu při zažívání.  

Když jste vystresovaná, váš mozek uvolňuje hormony, které ve vašem těle vyvolávají reakci potřebnou pro boj nebo útěk – tato primitivní reakce pomáhala našim dávným předkům čelit nebezpečí. V podstatě dochází k přesměrování krevního oběhu a energie do paží, nohou a hlavy na úkor tělesných procesů, které nejsou důležité pro útěk nebo boj - mezi tyto procesy patří i zažívání. 

Tento posun priorit ve vašem těle snižuje množství vylučovaných trávicích šťáv, což může způsobovat nadýmání, změny ve vyměšování stolice a celkové zpomalení vašeho zažívacího systému. To vše má neblahý dopad na křehkou rovnováhu bakterií ve vašich střevech, kdy dochází ke zvyšování počtu škodlivých bakterií v poměru k baktériím prospěšným – tento jev je označován jako "disbióza" neboli bakteriální nerovnováha.
I po jedné mimořádné stresující události může vaší střevní mikroflóře dlouho trvat, než se vzpamatuje, takže váš život ve stavu neustálého stresu může vést k její trvalé nevyrovnanosti. Existuje však několik možností, jak zažívací systém ve stresových situacích podpořit:

10 způsobů, jak zbavit střeva stresu
1. Jezte menší a častější jídla, aniž byste přitom zvyšovala celkový příjem kalorií
Více než třetina lidí se ve stresových situacích přejídá nebo konzumuje nezdravé jídlo, což vede pouze ke zhoršení problému. Když si svou denní dávku stravy rozdělíte do pěti nebo šesti menších jídel konzumovaných v průběhu celého dne, váš žaludek si s tím lépe poradí. 

2. Svůj den nastartujte zdravou snídaní
Provedené studie prokázaly, že když vynecháte snídani, propadnete stresu snáze a intenzivněji.

3. Jezte pravidelně
Podle Americké psychologické asociace (APA) 27 % lidí reaguje na stres vynecháním jídla - váš zažívací systém tak ale nedostane to, co potřebuje. 

4. Do svého jídelníčku zařaďte potraviny, které mají pozitivní vliv na zažívání
Patří mezi ně čerstvé ovoce a zelenina, celozrnné potraviny, libové maso a ryby, některé mléčné výrobky a kvalitní tuky v ořechách, semínkách a jejich olejích. 


5. Nejezte rychle
Když si uděláte čas na pomalou a pohodovou konzumaci jídla, pomůže to snížit váš stres a zlepšit zažívání.

6. Konzumujte kysané mléčné výrobky
Je prokázáno, že každodenní konzumace kysaných mléčných výrobků obsahujících probiotika prospívá zdraví zažívacího systému.

7. Každý den vypijte alespoň dva litry vody
Voda má zásadní význam pro udržení zdraví našeho zažívacího systému. Její nedostatek může dokonce zvýšit produkci hormonů vyvolávajícich stres.

8. Pravidelně cvičte 
Každodenní 30minutové cvičení vyvolává uvolňování serotoninu - hormonu dobré nálady, u kterého byl prokázán pozitivní vliv na úroveň stresu, a tudíž i na zažívací problémy.

9. Nekuřte
Ačkoliv se mnoho lidí snaží zbavit se stresu kouřením, mají chemické látky obsažené v cigaretách přesně opačný účinek a navíc negativní dopad na bakterie ve vašich střevech. 

10. Hlídejte si ideální váhu
Nadváha může vytvářet přílišný tlak na vaše tělo a způsobovat zažívací problémy. Udržování zdravého indexu BMI je skvělý způsob, jak zajistit optimální fungování vašeho těla a zažívacího systému.

Život v rovnováze

*Live InSync = Eén zijn met jezelf